گام اول فیلمنامه نویسی

 

گام اول: سوال ممنوع!

اگر سودای نوشتن یک فیلمنامه را در سر دارید ولی همچنان سردرگم هستید من اینجا هستم که به شما کمک کنم اولین فیلمنامه خودتان را امسال به رشته تحریر در بیاورید. مطمین هستم تاکنون چند کتاب آموزش فیلمنامه نویسی را خوانده اید و بی صبرانه هم مشتاق هستید که یک یا چند کتاب مهم دیگر توسط من به شما معرفی شود و شما به دانش خودتان درباره اصول فیلمنامه نویسی اضافه کنید.

اما من اصلا و ابدا قصد معرفی هیچ کتابی را در این مرحله به شما ندارم.شما هزینه های زیادی کردید کتابهای خوبی خوانده اید و حتما مهارتی هرچند ابتدایی هم کسب کرده اید، اما چرا از آن استفاده ای نکردید؟ پس ابتدا صادقانه به این سوال پاسخ بدهید. چرا در حالی که ایده های زیادی در ذهنتان وجود دارد شما تاکنون فیلمنامه خود را ننوشته اید؟

شاید نگران هستید ایده جذاب و بکرتان مورد سرقت ادبی قرار بگیرد برای همین فقط آن را در ذهنتان بسط و توسعه می دهید؟ بگذارید همین ابتدای کار خیالتان را راحت کنم. نسخه های ابتدایی فیلمنامه ای که می نویسیم آنچنان خام و بی ارزش است که هرگز کسی علی رغم درخواست های مکررمان هم نگاهی به آن نمی اندازد چه برسد که بخواهد ایده آن را از ما کپی کند. پس با خیال راحت آنچه در ذهن دارید را بنویسید.

شاید شما ننوشته اید، چون سوالات زیادی درباره اصول نگارش فیلمنامه دارید و علی رغم مطالعاتی هم که از منابع مختلف داشتید هنوز نمی دانید باید چند اینچ از سمت راست فاصله بگذارید و چند سانتی متر از سمت چپ را به فضای خالی اختصاص بدهید؟ نمی دانید جلوی دیالوگ بازیگر دو تا نقطه بگذارید یا آن را داخل پرانتز بگذارید ؟ اصولا تمامی سوالاتی که درباره نحوه  نگارش فیلمنامه دارید اهمیت خاصی ندارند چون هیچ تهیه کننده ای درب منزل شما جهت خرید فیلمنامه تان منتظر نیست که شما نگران جزئیات نگارش اثرتان هستید. پس در این مرحله دارید فقط برای خودتان می نویسید. پس هر جور که دوست دارید بنویسید. راحت باشید تنها قرار است خودتان آنچه را که نوشته اید بخوانید.

شاید یکی از دلایل دیگر شما برای ننوشتن این باشد که اصلا نمی دانید وقتی فیلمنامه تان را نوشتید کجا و به چه کسی جهت فروش تحویل بدهید؟ شاید برایتان مهم باشد بدانید حق الزحمه ای که بابت آن به شما پرداخت می شود چقدر است؟ از آنجا که هیچ کس برای صفحات سفیدی که جلوی شما است پول نخواهد داد. پس لطفا اول فیلمنامه تان را بنویسید بعد نگران خریدار آن باشید.

اولین قدم و مهم ترین قدم در نوشتن فیلمنامه شروع به نوشتن آن است بدون آنکه نگران مسایل حاشیه ای آن باشید. سوالاتی از قبیل اینکه آیا تهیه کننده ای پیدا خواهد شد؟ آیا بدون پارتی و معرف جایگاهی در سینما می توان به دست آورد؟ تمامی این سوالات فقط توسط ذهن شما ساخته می شود چون شما از شروع می ترسید. چون مسیر فیلمنامه نویسی و انتهای آن برای شما ناشناخته است. شما با هر صفحه ای که بنویسید درک بیشتری از فیلمنامه نویسی به دست خواهید آورد. پس نگران ناشناخته ها نباشید و زمان خود را به پاسخ دادن به این قبیل سوالات هدر ندهید.

پس از اینکه نسخه اولیه فیلمنامه تان را نوشتید و یکی دو بار هم ویرایش کردید زمان یادگیری نگارش آن در قالب استاندارد فیلمنامه خواهد بود که بتوانید آن را در بانک فیلمنامه خانه سینما به ثبت برسانیم . احتمالا فیلمنامه ثبت شده تان را زیر بغل زده اید و می خواهید آن را ببرید و بفروشید، عجله نکنید یک مرحله مهم باقی مانده است. مرحله فراموشی. اول فیلمنامه تان را بیندازید در گوشه ای تا حسابی خاک بخورد. نه اتفاقا اصلا قصد شوخی ندارم. قبل از فروش آن ما به چند ماه زمان جهت کار دیگری نیاز داریم. تعجب نکنید کتاب بخوانید فیلم ببنید و دنبال ایده جدیدی برای اثر بعدیتان باشید . بعد از چند ماه که اصلا به فیلمنامه نوشته شده تان فکر نکردید مجددا به سراغ آن بروید و از ابتدا شروع به خوانش آن کنید. دارید با خجالت به شاهکار نوشته شده تان نگاه می کنید می خواهید آن را دور بیندازید یا پاره اش کنید.

اما اشتباه نکنید تازه ابتدای مسیر هستیم و این شروع کار ماست نه تنها برای اولین فیلمنامه ای که نوشتیم بلکه برای هر فیلمنامه ای که خواهیم نوشت ما به زمان فراموشی و رجوع دوباره نیازمندیم تا خودمان اولین منتقد اثرمان باشیم. پس فیلمنامه تان را بردارید باید آن را برای بارها و بارها بازنویسی کنیم تا یک شاهکار خلق کنید.

اکنون زمان آن رسیده که ورود شما را به وادی فیلمنامه نویسی خوش آمد بگویم .

به سرزمین بازنویسی و تمرین و تکرار خوش آمدید.

 

ادامه دارد…

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط