خداحافظ عادت غلط

اگر به رفتارها و کارهای خودمان در طول روز توجه کنیم متوجه عادت های خوب و بد زیادی می شویم . عادت های بدی که به مرور زمان به انجام دادن آنها معتاد شده ایم.

اگر شما بارها برای ترک برخی از عادات غلط خود تلاش کرده اید و ناکام مانده اید نشانه ضعف شما نیست زیرا دانشمندان می‌گویند عادت‌ها به این دلیل به وجود می‌آیند که مغز مرتب به دنبال راه‌هایی است تا سعی و تلاش را کم و در انرژی مصرفی صرفه جویی کند. بنابراین، چون عادت‌ها باعث می‌شوند که شما از کم‌ترین میزان انرژی، برای انجام کارهای روزمره استفاده کنید. مغز شما را به انجام دادن آنها وادار می کند چه آن عادت مفید باشد چه مضر. بنابراین در مرحله اول باید به جنگ مغز خود برویم تا بتوانیم عادت غلط را شکست بدهیم.

حال برای مبارزه با مغزی که ما را به سمت عادات غلط سوق می دهد چه باید کنیم؟

 

ابتدا لیستی از عادات غلط خود تهیه کنید.

به این باور برسید که در یک زمان نمی توان چند عادت غلط را ترک کرد بنابراین لیست خود را از ساده به سخت مرتب کنید و ساده ترین عادتی که فکر می کنید قادر به ترک کردن آن هستید را انتخاب کنید.

در این مرحله باید کمی فکر کنید و یک عادت ساده را که دوست دارید وارد زندگیتان شود پیدا کنید.

سپس عادت خوب را جایگزین عادت بد بکنید.

با چند مثال ادامه می دهم مثلا عادت دارید قبل از خواب در رختخواب زمان زیادی را در فضای مجازی بگذارنید که باعث کیفیت بد خواب شما شده است. یک کتاب داستان کوتاه ، شعر یا رمان مورد علاقه تان را کنار تختتان بگذارید ورود تلفن همراه را به اتاق خوابتان ممنوع کنید و شب خود را با کتاب و مجله سپری کنید.

عادت به دیدن سریالهای ترکی جم کرده اید که روزی حداقل یک ساعت مفید شما را نابود می کند. خودتان را ملزم کنید که در زمان شروع شروع سریال به پیاده روی بروید یا با دوستانتان قرار ملاقات بگذارید.

عادت به خوردن شیرینی و کیک کرده اید مصرف میوه مورد علاقه خود را جایگزین آن کنید.

عادت به خوردن نوشابه همراه غذا دارید دوغ را جانشینش کنید.

خرید کردن به عادتی تبدیل شده که نمی توانید از آن دست بکشید یک حساب دیگر بدون کارت افتتاح کنید و به محض آنکه حقوق خود را دریافت کرید دو سوم آن را به حساب بدون کارت منتقل کنید در نتیجه تا چند ماه بعد یک پس انداز خوب خواهید داشت حال وقت آن هست یک خرید خوب و ضروری انجام بدهید و از نتیجه خداحافظی با عادت بد خود لذت ببرید.

به همین سادگی با تهیه دو لیست عادت بد و عادات مفیدی که باید جانشین آنها شوند می توانید از اعتیاد به رفتارهای مضرر رها شوید. فراموش نکنید ترک وابستگی همیشه سخت هست بنابراین ناامید نشوید و ادامه بدهید.

 

به اشتراک بگذارید

3 پاسخ

  1. سلام.

    این مطلب برای جایگزین کردن عادت خوب به جای عادت بد عالی بود و سئوالم اینه : گاهی عادت ما یک عادت کلی هست که تمام زندگیمون رو تحت الشعاع قرار داده مثل عادت به تنبلی و راحت طلبی، برای رفع این عادت بزرگ تدبیر بزرگی هم نیازه، شاید مطلبی درین باره بنویسید؟!

    بله ممنونم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط