اعتیاد شیرین

با وجود اینکه به طور رسمی نام شکر به عنوان یک ماده مخدر سفید در کنار هروئین و کوکائین قرار داده نشده، اما شکر دارای ترکیبات شیمیایی خاصی است که در مغز مشابه مواد مخدر عمل می‌کنند. دانشمندان معتقدند خودداری از مصرف شکر در افرادی که مدت‌ها در استفاده از آن زیاده‌روی کرده‌اند باعث بروز علائمی مانند ترک اعتیاد می‌شود. همچنین تحقیقات نشان داده‌اند موش‌هایی که شکر از غذایشان حذف شده است مانند موش‌هایی که ماده مخدر از برنامه غذاییشان حذف شده تغییرات مغزی و رفتاری نشان داده‌اند.

آیا تاکنون شده هنگام مشاهده غذاهای شیرین کنترل خود را از دست بدهید و بلافاصله بعد از مصرف آن خوراکی شیرین پشیمان شوید؟ این دقیقا همان رفتاری است که یک معتاد هنگام دیدن ماده مخدر از خود نشان می دهد. وابستگی خودتان را به مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا به چه بهانه ای توجیه کرده‌اید؟ دقت کرده‌اید که اگر چند روز پشت سر هم نوشابه مصرف کنید، بعد از آن غذا خوردن بدون نوشابه برای‌تان امکان‌پذیر نخواهد بود؟

مواد غذایی حاوی قند و شکر به علت دارا بودن ترکیباتی مانند تروپین و سروتونین، مشابه یک مخدر بر سیستم پاداش‌دهی مغز اثر می‌گذارند و منجر به پرخوری و اعتیاد به قند می‌گردد. «مرکز پاداش‌دهی مغز*» با مصرف شکر فعال می‌شود و زمانی که مرکز لذت یا مرکز پاداش‌دهی مغز فعال شود، احساس خوشی در فرد به وجود می‌آید. در نتیجه شما از خوردن مواد دارای قند و شکر لذت می‌برید و برای حفظ این درجه از سرخوشی همانگونه که یک معتاد باید دوز مواد مصرفی‌اش را بالا ببرد شما هم با گذشت زمان باید میزان مصرف شکر را افزایش بدهید.

اما شکر چیست؟ شکر به صورت عام به تمامی مواد شیرین گفته می‌شود. شکر شامل گلوکز، فروکتوز، گالاکتوز است که در بسیاری از گیاهان، میوه‌ها و لبنیات وجود دارد

مصرف شکر به هر فُرمی که باشد نه تنها منجر به اضافه وزنتان می‌شود، بلکه ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت نوع دوم و حتی برخی از سرطان‌ها را نیز افزایش می‌دهد. ترک شکر برای کاهش وزن به عنوان یک اصل در رژیم‌های غذایی پیشنهاد می‌شود. زیرا موادی که حاوی قند و شکر بالا هستند، فیبر و پروتئین بسیار پایینی دارند و نوسانات سطح قند در بدن منجر به پرخوری و اضافه وزن می‌شود.

در مقاله‌های بعد، به بررسی قندهای پنهان در مواد غذایی و راهکارهایی برای کاهش وزن با ترک این اعتیاد شیرین خواهیم پرداخت.

 

*اصطلاح سیستم پاداش به بخشی از مغز اشاره دارد که در برابر محرک‌های لذت‌بخش نظیر موادمخدر فعال می‌شود و فرد را برای تکرار این تجربه خوشایند تحریک می‌کند.

به اشتراک بگذارید

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط