چند سطر اول ژول ورن

احتمالا بارها در اینستاگرام و یا در سایت های مختلف به مطالبی برخورد کردید که حتی نتوانستید یکی دو جمله اول آن را تا انتها بخوانید و به سراغ مطلب بعدی رفته اید. حوصله مخاطب امروزی که زمان زیادی را هم در فضای مجازی سپری می کند آنقدر نیست که به جمله سوم برسد پس باید در همان یکی دو جمله اول او را جذب نوشته خود کنیم. کار ساده ای نیست اما توجه و دقت به آثار پرفروش می تواند راهکاری برای نویسنده های تازه کار باشد.

اولین کتابهایی را که به محض باسواد شدنم در هفت سالگی خواندم آثار ژول ورن هستند. نویسنده ای که قدرت تخیل و تصویر سازی ذهنی به من بخشید . شاید اگر اولین کتابهایی که خواندم از این نویسنده نبود هیچ گاه به خواندن و نوشتن علاقه مند نمی شدم.

ببینیم قلم جادوئی ژول ورن نویسنده آینده نگر فرانسوی در برخی از آثارش چگونه بر روی کاغذ آمده است و در چند سطر اول چگونه عمل کرده است.

کتاب سفر به ماه (انتشارات گسترش سال ۱۳۶۹)

اول دسامبر سال یکهزارو هشتصد و شصت و دو در صحرای فلوریدا انبوه جمعیتی که برای تماشا آمده بودند مانع از رفت و آمد ماموران و مسئولان شده بود. مینی بوس کوچک حامل فضاپیمایان به همراه دانشمندان و اعضای برجسته کلوپ فضائی انبوه جمعیت را می شکافت و به طرف سکوی پرتاب پیش می رفت.

کتاب ناخدای پانزده ساله (انتشارات سپیده سال ۱۳۶۹)

کشتی پلی گرین به یک ثروتمند کالیفرنیایی به نام جیمز ویلدون تعلق داشت و از چند سال پیش ناخدا هیول فرماندهی آن را به عهده گرفته بود و همه ساله برای صید نهنگ از طریق بندر سانفرانسیسکو عازم تنگه معروف برینگ و دماغه جزایر تاسمانی در اقیانوس منجمد شمالی می شد.

تونل زیر دریائی (انتشارات سپیده سال ۱۳۷۰)

رئیس درمانگاه روز یازدهم ژوئن ۱۹۰۰ کارتی دریافت نمود که روی آن نوشته شده بود

کنت ارتیکاس، در گوشه کارت با خط دستی نشانی زیر دیده می شد ساحل ابا بندر نیوبرن.

 

جنگل های تاریک آمازون (انتشارات سپیده سال ۱۳۷۲)

در سال ۱۸۵۲ که نقطه آغاز داستان ماست مهاجران بسیاری در دو کشور جنوبی پرو و برزیل زندگی می کردند. در این زمان شخصی موسوم به کاپیتان جنگل از طرف مالکان خصوصی آن منطقه وظیفه جلوگیری از ورود و اسکان سیاهان را در جنگل های مذکور به عهده گرفته بود.

 

میشل استروگف  (انتشارات سپیده سال ۱۳۷۰)

ساعت دو نیمه شب ۱۶ ژوئیه در میهمانی باشکوهی که از طرف تزار در یکی از زیباترین سالن های مسکو برگزار شده بود دسته ارکستر می نواخت و میهمانان با آهنگ زیبای آن می رقصیدند.یکی از افسران ارشد امپراطوری در گوشه ای از سالن مشغول گفت و گو با تزار بود.

 

ژول ورن بیش از هشتاد رمان بزرگ و کوچک در طی سالهای فعالیتش به رشته تحریر در آورده است . مهم ترین نکته آثار این نویسنده اندیشمند تحول عظیمی بود که در پیوند علم و ادبیات به وجود آورد.فرضیه های علمی ژول ورن که در زمان خودش بر قدرت تخیل و پندار او استوار بود موجب ابداع و اختراع ماشین ها و وسایلی شد که امروزه رویاهای او را تحقق بخشیده است.

ژول ورن همان گونه که در چند سطر اول آثارش مشاهده کردید. با ساعت و تاریخ شروع می کند و نوید یک سفر پر ماجرا را به خواننده می دهد . بنابراین خواننده می خواهد با او برود . مقصد چه ماه باشد چه دریا یا جنگل ، خواننده با او سفر می کند.

 

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط