برنامه ریزی به روش پنج دقیقه ها

                             پنج دقیقه‌های دوست‌داشتنی

چندین سال قبل، برای این که بتوانم بر روی اهدافم متمرکز شده و برنامه ریزی کنم، به دنبال ساعت‌های متوالی وقت آزاد بودم. روزها می‌گذشت و نه تنها نمی‌توانستم کارهایم را از پیش ببرم، بلکه تلنبار شدن آن ها بر روی هم، باعث شده بود از رسیدن به آرزوهایم کاملن ناامید و سرخورده بشوم.

تا اینکه روش پنج دقیقه‌های بی‌نهایت به ذهنم خطور کرد و از این مخمصه نجاتم داد. جرقه این سبک برنامه‌ریزی زمانی از ذهن من گذشت که توانستم با خودم کنار بیایم که من هیچ وقت زمان آزاد و ذهن کاملن بی‌دغدغه‌ای ندارم که ساعت‌ها بنشینم و کارهایم را جلو ببرم، درنتیجه باید با تلاش، مابین تمام وظایف و مشغله‌هایم، امید رسیدن به آرزوهایم را زنده نگه دارم.

برخلاف پیشنهاد بسیاری از صاحب‌نظران که انتخاب سه هدف اصلی را پیشنهاد می دهند، فقط اولین و مهم ترین هدف زندگی ام، فیلمنامه نویسی، را انتخاب کردم و برای رسیدن به این هدف تک تک اقداماتی را که باید انجام می دادم تا قدم به قدم در این مسیر جلو بروم را نوشتم.

ابتدای صبح و انتهای شب کمی وقت آزاد در اختیار داشتم بنابراین مهم‌ترین قسمت برنامه‌ریزی‌ام، استفاده بهینه از فاصله زمانی بین صبحگاه تا شامگاه بود. پیشتر بازه‌های زمانی طولانی یک الی یک و نیم ساعته را برای برنامه‌ریزی تعیین می‌کردم اما این بار ، زمان های خیلی کوتاه حتی پنج دقیقه را در نظر گرفتم و تا می توانستم به دنبال ذخیره پنج دقیقه‌ های زندگی ام بودم.


پنج دقیقه تا شروع فیلم، پنج دقیقه تا رسیدن تاکسی، پنج دقیقه تا دم کشیدن برنج، پنج دقیقه تا رسیدن مهمان‌ها زمان آزاد داشتم، در همین پنج دقیقه‌ها نوشتم، خواندم، رونویسی کردم و بازنویسی نهایی را انجام دادم و این تداوم را ادامه می دادم و منتظر پنج دقیقه وقت آزاد بعدی می‌شدم.

به جای اینکه چند صفحه از یک کتاب را در یک نشست رونویسی کنم و یا کل یک فیلم را ببینم، در بازه های زمانی پنج دقیقه‌ ای که در اختیار داشتم یک پاراگراف از کتاب رونویسی می‌کردم، یک سکانس از فیلمی را می‌دیدم و تحلیل می‌کردم و نگران پاراگراف و سکانس بعدی نبودم، چون اطمینان داشتم در اولین پنج دقیقه آتی که به دست بیاورم آن را هم انجام خواهم داد.


مهم‌ترین مزیت این روش در این است که شما در طول فرایند یادگیری خسته نمی‌شوید و تمرکز کافی دارید ضمن اینکه هیچ اتفاق برنامه‌ریزی نشده غیرمترقبه ای هم قادر به برهم زدن برنامه پنج دقیقه‌ای شما نیست. چون تعداد پنج دقیقه‌هایی که شما در اختیار دارید نامتناهی است و با کمی مدیریت به تعداد کافی پنج دقیقه در اختیار دارید.

 

@toobavatankhah

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط