سراج سلامتی

                                      سراج سلامتی
به طور اتفاقی به خبری در یکی از شبکه‌های اجتماعی برخورد کردم که رئیس اداره پیشگیری از اعتیاد وزارت بهداشت، از استقرار الگوی سلامت روان جامعه‌، “سراج”، در یکی از شهرستان‌های جنوبی کشور اطلاع داده بود. بحث سراج و این‌که کشور ما در جهت شکل‌گيري سلامت روان، تلاش می‌کند، حتی در شهرهای کوچک هم، خدمات خود را از نظامي سنتي و ناكارآمد به نظامي مبتني بر سلامت روان، تغيير دهد تحسین برانگیز و شایان تقدیر است.

زمانی بحث سلامت روان، ذهن مرا به خود درگیر کرد که چند سال قبل همسر ولیعهد بریتانیا و ملکه آینده این کشور، کاترین میدلتون، برای تشویق مردم به بحث در مورد مشکلات سلامت روان، کمپینی ایجاد و راه اندازی کرده بود. این‌که در کشوری که دارای باثبات‌ترین اقتصاد دنیاست، نگرانی یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌هایش، بهداشت روانی شهروندان است و این کار در صدر فهرست فعالیت‌های او قرار دارد برای‌ من جالب توجه بود.

اساسا سلامت روان از زمان جالینوس مطرح شده و یک مفهوم جامع است که تمامی احساسات، افکار و تصمیمات مهم زندگی را در بر می‌گیرد .سلامت روان می‌تواند به ما کمک کند که، توانمندی‌های خود را بهتر بشناسیم، از نظر جسمی سالم‌تر باشیم، استرس‌ را مدیریت کنیم و با مشکلات زندگی کنار بیاییم. در نتیجه فرد موثرتری برای جامعه خود خواهیم بود.

این‌که روانی نیستیم، دوقطبی نیستیم، شیزوفرنی و اعتیاد نداریم هیچ دلیلی بر این که از استاندارهای سلامت روان برخورداریم، نیست. در کتاب راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM) تألیف انجمن روان‌پزشکی آمریکا از علائم و نشانه‌های صدها اختلال سلامت روان از جمله اضطراب، افسردگی، اختلالات خوردن، اختلال استرس، در کنار مواردی مانند اسکیزوفرنی نام برده شده است.

خیلی ساده می‌توانید سلامت روان خود را محک بزنید اگر حال دلتان خوب نیست، حال سلامت روانتان هم خوش نیست. اگر شاد نیستید، لبخند نمی‌زنید و مرتب در دلتان رخت می‌شویید، بهداشت روانتان آسیب دیده است. اگر احساس می‌کنید انرژی و نیروی لازم برای انجام فعالیت‌های زندگی را ندارید و بارها و بارها اشتباه‌های گذشته‌ را مرور و خودتان را سرزنش می‌کنید، یا با کوچک‌ترین مشکلی بهم می‌ریزید و پرخاشگری می‌کنید و هیچ چیز خوشحالتان نمی‌کند وقت آن است به فکر سلامت روان خود باشید.

متأسفانه بسیاری از افرادی که به اختلالات سلامت روان مبتلا هستند، علائم و نشانه‌های خود را بخشی عادی از زندگی در نظر می‌گیرند و از درمان، اجتناب می‌کنند. سلامت روان ارتباط تنگاتنگی با سلامت جسمی شما دارد. این دو نه ‌تنها تأثیر زیادی روی یکدیگر می‌گذارند، بلکه هر دو بر بسیاری از جنبه‌های زندگی شما نیز تأثیر می‌گذارند.

مراقب سلامت جسم و روان خود باشیم ….
ادامه دارد….

@toobavatankhah
toobavatankhah.ir

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط