گام پنجم فیلمنامه نویسی

گام پنجم فیلمنامه نویسی

جمله سازی !

یکی از اصلی ترین بخش های فیلمنامه توضیح و توصیف صحنه است. هر چه موجز و مفیدتر بنویسید، امتیازی برای متن شما محسوب می شود. اما چگونه می توانید به این اختصار برسید و در عین حال به طور کامل منظور خود را به کارگردان و عوامل تولید برسانید؟ راهی غیر از دانستن و داشتن یک دایره لغت و واژگان گسترده در ذهنتان ندارید. چقدر کلمات را می شناسید؟ به تفاوت های جزئی بین کلمات مترادف آگاهی دارید؟ برای یک لغت چند متضاد می توانید نام ببرید ؟

از امروز هر نوشته و متنی را می خوانید به کلماتی که برایتان جالب هستند و تاکنون در نوشته هایتان از آنها استفاده نکرده اید با دقت بیشتری توجه کنید. مترادف و متضادهای آنها را بیابید. عشق کلمه باشید و مثل خوره به دنبال پیدا کردن لغات و واژگان جدید برای نوشته هایتان باشید. ولی تنها دایره لغت گسترده کارتان را پیش نخواهد برد. همه ما در کلاس زبان این جمله را از اساتید بارها شنیده ایم: کلمه حفظ نکن تو جمله ازش استفاده کن بهتر می فهمیش.

و این دقیقا کاری است که باید انجام بدهیم. شما معنی خیلی از کلمات را می دانید ولی آنها جایی در نوشته های شما ندارند چون شما قادر نیستید از آنها استفاده کنید. همت کنید و هر کلمه ای که به چشمتان نو می رسد که با آن بیگانه هستید در دفتری یادداشت کنید و انتهای هر روز با آنها جمله بسازید. فراموش نکنید دنبال لغات عجیب و غریب و پیچیده نیستیم در جست و جوی هر کلمه بدیع و بکری هستیم که روح تازه ای در داستان های ما باشد. دست کم ده جمله برای هر لغت بنویسید و سپس با کلمات مترادف و متضادش هم جمله سازی کنید. شرط پیشرفت، استمرار در این تمرین است. برگردید به کلاس اول دبستان و تمرین جمله سازی را جدی بگیرید.

 

ادامه دارد …

 

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط