گام ششم فیلمنامه نویسی

قصه گو قصه بگو

پیش از آنکه در مفاهیم و تعاریف خاص دنیای فیلمنامه نویسی مانند ساختار، پیرنگ، سکانس بندی و … غرق شوید به سراغ زیر بنای اصلی فیلمنامه تان بروید. داستان شما درباره چیست؟ می توانید به صورت قصه آن را تعریف کنید؟

شاید ابتدای راه درک تفاوت قصه و داستان برایتان کمی سخت و پیچیده باشد. اگرچه قصه و داستان چنان رابطه تنگاتنگی دارند که گاهی به‌جای هم‌دیگر هم به‌کار می‌روند اما قدمت قصه بسیار بیشتر از داستان است.

حادثه های داستان رابطه علت و معلولی دارند، اما قصه دارای روابطی پشت سر هم است که اصل همزمانی را رعایت می کنند. تفاوت دیگر در قهرمان و شخصیت داستان و قصه است. به قصه های قدیمی که شنیده اید دقت کنید، معمولاً قهرمانان و ضد قهرمانانی دارند که یا خوب هستند یا بد. حال آنکه شخصیت ها در داستان خوب یا بد نیستند و در طول مسیر داستان وجه هایی از خوب و بد بودنشان پررنگ و کمرنگ میشود.

 قصه ها ساده و بدون جزییات تعریف می شده اند در صورتی که داستان با جزئیات نوشته می شود. به عبارتی قصه گفتاری و داستان نوشتاری است.

 

به ایده ای که در ذهن دارید فکر کنید. قبل از اینکه به دنبال ساختاری برای شکل دادن به آن باشید یکبار به صورت قصه آن را برای خودتان تعریف کنید. اگر نتوانستید قصه ایده تان را بیان کنید هنوز به زمان بیشتری نیاز دارید تا به سراغ داستان و پیرنگ این ایده بروید. به خودتان فرصت بدهید شما قبل از اینکه فیلمنامه نویس باشید باید قصه گوی خوبی باشید. تا می توانید روی قصه ای که میخواهید فیلمنامه اش را بنویسید وقت بگذارید بارها و بارها تعریفش کنید. برای خودتان برای دوستانتان. زمانی که حس کردید توجه چند نفر به قصه تان جلب شد وقت آن است قصه تان را با شخصیت پردازی قوی، روابط علت معلولی محکم و با جزئیات فراوان به داستان تبدیل کنید.

 

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط